Результати моніторингу закладів охорони здоров’я

Експерти ГО ВІ «Станція Харків» в рамках проекту «Підтримка прозорості сфери охорони здоров’я на Сході України» закінчили моніторинг 34 закладів охорони здоров’я міста Харкова, які надають первинну медичну допомогу (ПМД), та оцінили рівень дотримання прав пацієнтів на інформацію.
Оцінювання, як завжди, проводилося за двома напрямками: вимоги згідно із законодавством – обов’язкові, та вимоги, важливі (з нашої точки зору) для пацієнтів — додаткові.
Тим часом, здебільшого в закладах спостерігається:
  • приміщення ПМД відремонтовано/в процесі ремонту
  • майже скрізь є можливість електронного запису, але в деяких закладах величезні черги
  • проблеми з безбар’єрністю (доволі часто ПМД не на першому поверсі, ліфти не завжди є/працюють)
  • є проблеми з навігацією
  • приватні лабораторії, магазини/кіоски
  • інформації з ПМД достатньо
  • наявність політичної реклами

З індивідуального (розставлено за нумерацією закладу):
  • живий куточок з пташками (КНП «Міська дитяча поліклініка №1» ХМР)
  • плазма та ікона поруч (КНП «Міська лікарня №1» ХМР)
  • відремонтований центр ПМД, але на 3-му поверсі без навігації (при цьому чітка навігація та реклама приватного закладу); реєстратура далеко та заплутано; пустий інфостенд (КНП «Міська лікарня №3» ХМР)
  • інформацію про лікарів повідомляють усно в реєстратурі з прив’язкою до місця проживання, багато застарілої непотрібної інфографіки (КНП «Міська поліклініка №5» ХМР)
  • грандіозний пандус ззаду (але про це ніхто не знає); стенд «Ритуал»; в розкладі досі «терапевт» з поділом на дільниці (КНП «Міська поліклініка №6» ХМР)
  • 1 поверх житлового будинку: довге вузьке приміщення; абсолютна безбар’єрність (КНП «Міська дитяча поліклініка №7» ХМР)
  • парк перед входом; окремо виділені лікарі, в кого вже немає вакансій для декларацій, кнопка виклику персоналу (для людей з інвалідністю) підписана шрифтом Брайля (КНП «Міська поліклініка №8» ХМР)
  • окремі переліки послуг – згідно зі специфікою договорів з НСЗУ; на кожному кроці – інформація «як записатися на прийом», окреме вікно електронного запису на прийом, дуже багато політичної реклами (КНП «Міська поліклініка №9» ХМР)
  • електронний лічильник робочого часу; фото- та відеозйомка заборонена (КНП «Міська поліклініка №10» ХМР)
  • центр ПМД займає 3 та 4 поверхи (по факту 4 та 5 через наявність 0-го поверху), ремонт, ніякої навігації (КНП «Міська поліклініка №11» ХМР)
  • на плакаті «про лікарів» є вся необхідна інформація про заклад (КНП «Міська дитяча поліклініка №12» ХМР)
  • розроблена гарна навігація, але «з ремонту» залишилися тимчасові вказівки, що дуже заплутує; залишки ліків – з майбутнього (КНП «Міська дитяча поліклініка №13» ХМР)
  • навігація на вході заклеєна рекламою «Міська реформа медицини»; залишки засобів з вказівкою не тільки дати, але й часу (КНП «Міська клінічна лікарня №13» ХМР)
  • єдиний заклад, в якому прописано, що послуги (перелік послуг надрукований) надаються безкоштовно (КНП «Міська дитяча поліклініка №14» ХМР)
  • розподіл прийому за записом та за чергою; електронний запис на щеплення, при цьому величезна черга без дистанції (КНП «Міська дитяча поліклініка №15» ХМР)
  • вхід з боку, але інформація залишилася біля головного входу (де зараз вхід для дітей з температурою); багато комерційної реклами в безпосередній близькості від місця надання послуг; інфостенди напівпусті (КНП «Міська дитяча поліклініка №16» ХМР)
  • не працює по суботах, зі слів охоронця «… Вже три роки, ви що, не знали?». Але місцеві, схоже, також цього не знають: за 10 хвилин 2 родини намагалися потрапити всередину (КНП «Міська поліклініка №18» ХМР)
  • вхід з дитячими візками заборонено, як і вхід рекламним агентам (КНП «Міська дитяча клінічна лікарня №19» ХМР)
  • ФОП-кабінет (КНП «Міська поліклініка №19» ХМР)
  • прийом пацієнтів за записом, але де записуватися – через ремонт та голі стіни – невідомо (КНП «Міська поліклініка №20» ХМР)
  • стара страшненька будівля, при цьому усередині чистенько та охайно, частковий ремонт; великий хол з грамотною інфографікою (КНП «Міська поліклініка №22» ХМР)
  • залишки тільки імунних препаратів; окремий стенд з рекламою (КНП «Міська дитяча клінічна лікарня №24» ХМР)
  • free Wi-Fi; плазма з актуальною мед. інформацією; скринька скарг (КНП «Міська поліклініка №24» ХМР)
  • правильно оформлені залишки (із вказівкою джерела); перелік бланків довідок; монументальний стенд прав та обов’язків пацієнта (КНП «Міська поліклініка №25» ХМР)
  • черга в реєстратуру більше 10 осіб без дистанції; ліцензії протерміновані (КНП «Міська поліклініка №26» ХМР)
  • принципи лікарні, політична реклама поруч з інфостендами (КНП «Міська клінічна лікарня №27» ХМР)
  • пандус є, але перегороджений і сходи всередині, залишки біля реєстратури відрізняються від ПМД, багато застарілої інформації (КНП «Міська студентська лікарня» ХМР)
Висновки: не дивлячись на типові вихідні положення (підпорядкованість Харківській міській раді, єдині вимоги законодавства, фінансування з боку НСЗУ), умови в закладах, як і ставлення (що відчувається) до пацієнтів, дуже різняться. Таким чином, ми прийшли єдиного висновку: дуже багато в реалізації реформи залежить від людей на місцях.