ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ В УКРАЇНІ НА ПРИКЛАДІ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Юлия Конотопцева, волонтёр, глава правления БО БФ «Станция «Харьков»

Анотація

Висвітлені проблеми адаптації на нових місцях проживання внутрішньо переміщених осіб із зони проведення АТО в Україні, що полягають у необхідності гуманітарної допомоги, забезпечення житлом, психологічної та соціальної підтримки, юридичної допомоги.

Ключові слова

Внутрішньо переміщені особи, АТО, адаптація, Харківська область

ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ В УКРАЇНІ НА ПРИКЛАДІ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ.

1. Вступ

Військові дії на території Донецької та Луганської області України, які було розпочато у 2014 році потягли за собою переміщення мирних громадян на території, що знаходяться під контролем легітимної влади. Таким чином більшість внутрішньо переміщених осіб (ВПО) облаштувалися у мирних населених пунктах Луганської і Донецької області та по Харківській області. Протягом майже 3 років кількість ВПО змінюється, частина повертається на непідконтрольні території, частина змінює місця прожиання, переїжджаючи в ішні області, але переважна більшість залишається в місцях першого переміщення. Отже давно постала проблема укорінення і адаптації ВПО у нових для них громадах. Під час адаптації та інтеграції проявляється багато проблем, які необхідно вирішувати місцевим органам влади, державним структурам на місцях, яким допомагають громадські організації, волонтери, місцевий бізнес та зарубіжні донори.

Метою статті є виявлення особливостей адаптації внутрішньо переміщених осіб в Україні на прикладі Харківської області та формулювання пропозицій щодо її покращення.

2. Соціально-економічна ситуація.

Значне погіршення загальної економічної ситуації, проведення антитерористичної операції (АТО) особливо вплинуло на ВПО.  При цьому найбільше загострення економічної кризи для ВПО в Харківській області спостерігалося з лютого 2016 року. З метою структуризації загальної ситуації та обліку ВПО Урядом були проведені перевірки на предмет місця постійного перебування. Натомість, через недосконалість законодавчої бази та недопрацьований механізм її реалізації, це призвело до позбавлення “статусу ВПО” та, як слідство, затримки усіх соціальних виплат — практично єдиного джерела забезпечення значної кількості соціально залежних ВПО. Так, наприклад, на 01.07.2016 в Ізюмському районі Харківської області статус ВПО втратили 20 924  з 27 512. І хоча з липня 2016 нарешті запрацювала процедура відновлення статусу та почалися реальні перевірки місць проживання, цей процес просувається не достатньо швидко: на 22 вересня 2016 року по тому ж Ізюмському району тільки 795 особам був повернений статус та відновлені соціальні виплати.

Треба зауважити, що за даними Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Харківській області (ДСНС) станом на вересень 2016 зареєстровано 35 207 сімей, яким припинені виплати або знаходяться в процесі призначення грошової допомоги.

Загалом ситуація призвела до того, что ВПО не мали змоги оплачувати арендоване житло, і таким чином втрачали його, не могли купувати одяг і засоби першої необхідності, в багатьох випадках родини потребували і продуктів харчування. Через підвищення тарифів на комунальні послуги родини економлять на енергоносіях, особливо в сільських місцевостях, використовують вугілля та дрова, які теж не завжди можуть придбати.

Така ситуація виникла не сьогодні, ВПО останні 2,5 роки знаходяться у зоні ризику, особливо родини уразливих соціальних категорій: літні люди, родини з дітьми, люди з інвалідністю, багатодітні родини, одинокі батьки, родини, члени яких потребують лікування тощо.

При чому згідно з оперативною статистикою ДСНС станом на 3 березня 2017 року в Харківській області зареєстровано та проживає 196 337 ВПО, з яких 109 306 осіб —  люди з інвалідністю, пенсіонери, 27 147 осіб — це діти, працездатних осіб 59 884 (чоловіків 23 956, жінок 35 928). Треба зазначити, що ситуація в області більш критична (здебільшого через брак місць працевлаштування), ніж в Харкові.

Переважна більшісь ВПО у Харківській області розміщена у наступних населених пунктах: Балаклійський район, Барвенківський район, Ізюмський район, Куп'янський район, Харківський район, м. Ізюм, м. Куп'янськ, м. Харків.

Таб. 1. Аналіз проживання ВПО по Харківській області.

№ з/п Райони області Розміщено (осіб) Розміщено сімей У тому числі
Дієздатних осіб Дітей (осіб) Інвалідів та осіб похилого віку
чоловіків жінок
1 Балаклійський 11 524 9910 534 800 816 9374
2 Барвінківський 5 280 4661 254 380 334 4312
14 Ізюмський 4 533 4348 388 583 611 2951
19 Куп'янський 1 449 579 132 197 261 859
25 Харківський 7 710 4923 756 1134 1301 4519
28 м. Ізюм 5 281 4610 195 292 536 4258
29 м. Куп'янськ 4 217 2482 400 600 688 2529
34 м. Харків 119506 90616 18000 26996 17215 57295
Всього: 159500 122129 20659 30982 21762 86097

Джерело: оперативна статистика ДСНС станом на 3 березня 2017 року.

Отже можна зазаначити, що проекти та програми, направлені на забезпечення ВПО робочими місцями, перекваліфікацію, відновлення засобів для життя не будуть мати очікуваних результатів через критичне співвідношення працездатних ВПО та непрацездатних.

3. Аналіз потреб ВПО.

Оцінка здійснювалася за даними статистики Волонтерської ініціативи “Станція Харків” (волонтерська організація, що з червня 2014 року займається допомогою ВПО). Так, за 9 місяців 2016 року до “Станції Харків”  звернулися за консультаціями та різними видами допомоги 12 244 родини (в тому числі 1 261 — щойно виїхали, або вперше звернулися), 47% з яких потребували гуманітарної допомоги.

Гуманітарні потреби. За цей період зареєстровано 16 730 видач різного виду гуманітарної допомоги (одна родина може звертатися декілька разів, якщо це стосується отримання одягу б/у, гігієнічних засобів, іграшок, канцелярських товарів тощо), з яких:

  • за програмою поліпшення доступу  ВПО до предметів гігієни за підтримки UNICEF видано більш ніж 1000 пачок дитячих підгузників, 1800 дитячих канцелярських наборів, а також забезпечено жіночими гігієнічними прокладками 5000 жінок.
  • за проектом допомоги родинам з дітьми з інвалідністю (120 дітей) було надано допомогу у вигляді ліків, спеціальних засобів, фізіотерапії, засобів пересування тощо більш ніж на 500 тис. грн.
  • за програмою підготовки до зими від UNHCR 1500 домогосподарств Харківської області отримали від 6000 до 8000 грн. на утеплення.

Інформаційні потреби та супровід.

Із 4257 осіб, що звернулися до юристів, 2898 звернення стосувалися проблем відновлення документів, оформлення соціальної допомоги, заборгованостей за пенсійними та соціальними виплатами, оформлення субсидії, пільгами для студентів тощо.

Питання, з якими ВПО звертаються до юристів: статус ВПО: отримання статусу (довідки) ВПО, відмова в отриманні статусу ВПО, отримання статусу ВПО новонародженим, позбавлення / підтвердження статусу (анулювання / відновлення довідки) ВПО, перевірки і комісії УПСЗН; оформлення документів: відновлення документів, оформлення паспорта, дозволу на проживання, оформлення електронного пенсійного посвідчення, перетин лінії розмежування (оформлення / продовження пропуску в зону АТО); оформлення пільг: малозабезпеченості, соціальної допомоги, субсидій, виплат матерям-одиначкам; трудові відносини, правові питання ведення підприємництва, супровід до держструктур.

Необхідно відмітити і певні позитивні зміни у питаннях юридичної підтримки адаптації ВПО. Так, Управління верховного комісара ООН з прав людини (УВКПЛ) відзначило ряд позитивних змін до чинного законодавства для гарантування захисту прав ВПО. Наприклад, доступ до безоплатної правової допомоги було розширено для усіх осіб, зареєстрованих як внутрішньо переміщені (17-а доповідь Управління верховного комісара ООН з прав людини, що охоплює період з 16 листопада 2016 року по 15 лютого 2017 року).

Також 21 грудня 2016 року Верховна Рада України прийняла поправку до закону «Про безоплатну правову допомогу». Зміни були внесені в законопроекті № 5180, який набув чинності 5 січня 2017 р. Таким чином тепер, крім волонтерських та правозихисних організацій, юридичну допомогу ВПО надають також і на державному рівні (Закон України «Про безоплатну правову допомогу»).

Найчастіше, основною проблемою ВПО є брак коштів для задоволення базових потреб, що тягне за собою пригніченість та депресивний стан, ускладнює соціальну адаптацію. Так, за даними оцінки потреб були виявлені та систематизовані питання зверення до психологів: питання по вихованню дітей, пошук рішення для серйозної проблеми в школі «дитина-педагог», соціальна адаптація, тривожність, страх, боязнь повторення ситуації, навички позитивного мислення, відсутність психологічної допомоги, у віддалених сільських населених пунктах.

Враховуючи відсутність у українців досвідом закріплених традицій у разі наявності психологічних проблем звертатися за допомогю психолога, більшість родин, члени якої отримали психологічні травми під час бойових дій у хоні проведення АТО, чи після, намагаються вирішувати свої проблеми самостійно, що часто закінчується втратою працездатності, стрессами та депресією. Психологічна підтримка (особливо дітям) надається в рамках міжнародніх проектів багатьох організацій, але відвідуваність заходів є достатньо низькою через те, що громадяни не усвідомлюють можливість вирішення проблем за допомогю психолога.

Через відсутність єдиної державної програми з адаптації ВПО громадяни звертаються за допомогою до громадських організацій та благодійних фондів, які можуть надати консультаціх соціального характеру. Так, за даними оцінки потреб були узагальнені питання звернення до соціальних консультантів: оренда, купівля, ремонт житла, оформлення субсидій, оплата комунальних послуг, придбання дров, тимчасове поселення, допомога вразливим категоріям: багатодітним сім'ям, сім'ям з дітьми з інвалідністю, дітьми з аутизмом, медицина (операції, допомога вагітним і при пологах, консультації лікарів, оформлення запитів на ліки), відсутність соціальних виплат, адресна допомога; працевлаштування: пошук роботи, самозайнятість тощо. Питання, що стусуються дітей і студентів: питання навчання і поселення студентів, отримання статусу ВПЛ, пільги студентам, підготовка до школи, допомога логопедів і дитячих психологів.

Проблема з відсутністю належного доступу до житла безпосередньо впливає на тенденції переміщення і повернення до територій, що постраждали від конфлікту. Згідно опублікованого у листопаді 2016 року звіту за результатами міжвідомчої оцінки вразливості, проведеної у контрольованих Урядом районах Донецької та Луганської областей, 70 відсотків ВПО повертаються на постійне місце проживання до територій, уражених конфліктом, щоб захистити своє майно, і 22 відсотки – тому що вони не можуть дозволити собі сплачувати орендну плату в умовах переміщення (Доповідь міжвідомчої оцінки вразливості, проведеної у контрольованих Урядом районах Донецької та Луганської областей, листопад 2016 р.).

УВКПЛ зазначає, що деякі внутрішньо переміщені особи не мають доступу до державної соціальної підтримки, як-от житлові субсидії, тому що вони не укладали формальних договорів оренди зі своїми орендодавцями, як того вимагає законодавство України, адже останні зазвичай не бажають уколадати контракти з ВПО. Багато внутрішньо переміщених осіб повідомляло УВКПЛ, що вони будуть змушені повернутися на контрольовані озброєними групами території у зв’язку з підвищенням тарифів на комунальні послуги, які вони не можуть оплачувати через обмежений доступ до засобів існування.

4. Рекомендації щодо покращення адаптації ВПО

Досвід роботи волонетрських організацій, реалізації проектів як гуманітарного спрямування, так і проектів розвитку дає можливість сформулювати положення та пропозиції, реалізація яких значно підвищить якість процесу адаптації та інтеграції ВПО:

  • розробка та прйняття на законодавчому рівні Єдиної програми підтримки адаптації ВПО в Україні. Незважаючи на те, що робота на законодавчому рівні ведеться, створені органи виконавчої влади, направлені на підтримку ВПО, система організована так, що не враховує інтереси громадян, проблеми яких є нестандартними та поребують інливідуального підходу;
  • консолідація зусиль донорських та громадських організацій, створення спільних єдиних баз даних, обмін інформацією, аналіз та постійний моніторниг потреб ВПО;
  • робота з приймаючою громадою на місцевому рівні, створення умов для спільних дій місцевих жителів та ВПО, проекти направлені на громадські активності, що спрятимуть інтеграції ВПО;
  • адекватна державна допомога у вирішенні проблем житла для ВПО: пільгове кредитування (рішення прийнято, але не працює, немає необхідного механізму і законодавчого забезпечення), надання місць у гуртожитках, оплата аренди за ринковми цінами, а не за середніми цінами вартості житла за даними Мінрегіонбуду);
  • державна інформаціна політика, спрямована на примирення та пошук порозуміння між різними громадами та ВПО: соціальна реклама, історії успіху тощо.

5. Висновки

Отже, процес адаптації ВПО на нових місцях проживання є складним і довготривалим. До загальної важкої економічної ситуації додаються фактори, що виникли через втрату постійних місць проживання, роботи, звичного оточення, друзів та рідних. Таким чином потреби ВПО відрізняються від потреб інших громадян, що потрапили у складні життєві обставини. Задоволення цих потреб є необхідним, бо вони базові, фізіологічного рівня. Крім того, проблема примирення і порозуміння з приймаючими громадами теж є дуже гострою і її необхідно вирішувати як на державному, так і на місцевому рівнях. Також слід звернути увагу на випадки порушення прав людини і громадянина, які трапляються в індивідуальному порядку та систематичні порушення виборчих прав (місцеві вибори), які навіть законодавчо закріплено.

 Література:

  1. Доповідь міжвідомчої оцінки вразливості, проведеної у контрольованих Урядом районах Донецької та Луганської областей, листопад 2016 р. https://www.humanitarianresponse.info/en/operations/ukraine/document/inter-agency-vulnerability-assessment-luhansk-and-donetsk-oblasts-reach). [16.11.2016]
  2. 17-а доповідь Управління верховного комісара ООН з прав людини, що охоплює період з 16 листопада 2016 року по 15 лютого 2017 року http://www.ohchr.org/Documents/Countries/UA/UAReport17th_UKR.pdf [13.03.2017]
  3. Закон України «Про безоплатну правову допомогу». http://legalaid.gov.ua/ua/component/content/article/140-novyny/hruden-2016/1904-naibilsh-nezakhyshcheni-suspilni-hrupy-otrymaiut-dostup-do-bpd-vneseno-zminy-do-zu-pro-bezoplatnu-pravovu-dopomohu [21.12.2016]